×

Προειδοποίηση

JUser: :_load: Αδυναμία φόρτωσης χρήστη με Α/Α (ID): 355

16 Δεκ, 2017


 
Ήταν ένα μπλοκάρισμα που δέχτηκα από έναν πρώην ''φίλο'' μου (διαδικτυακό, έτσι;), επειδή τον κατέκρινα που μιλούσε περιφρονητικά για τους Πόντιους (ξέρετε τώρα, οι πρόσφατες διαβόητες δηλώσεις περί ''εθνοκάθαρσης'' και όχι ''γενοκτονίας''), που μου δημιούργησε μία απλή
-αλλά ενδιαφέρουσα, θέλω να ελπίζω- σκέψη σχετικά με την ονομασία του πιο γνωστού και διαδεδομένου στον κόσμο Μέσου Κοινωνικής Δικτύωσης: του Facebook.
Πριν από μια δεκαετία και πάνω το ...καθημερινό μας σάιτ ξεκίνησε ως πλατφόρμα για δημοσίευση φωτογραφιών μιας μικρής κοινότητας σπουδαστών στις ΗΠΑ. Κάτι ως οικογενειακό άλμπουμ, ας πούμε, για εσωτερική-''ενδοοικογενειακή'' ''κατανάλωση'' των λίγων μελών του. Τότε στην αρχική του μορφή, ήταν πράγματι (κυριολεκτικά δηλαδή) 'φατσο-βιβλίο'.
Στην πορεία όμως, κατά την παγκόσμια εξάπλωση του site -και με όλες τις παροχές του-, το μέσο εξελίχθηκε σε κάτι πολύ περισσότερο από ένα απλό 'φατσοβιβλίο'. Δεν δημοσιεύεις απλώς κάτι, ούτε δημοσιεύεις μόνο φωτογραφίες με το πρόσωπό σου: παίζεις παιχνίδια, μιλάς με άλλα on line μέλη, στέλνεις μηνύματα, εκτελείς εφαρμογές, βλέπεις βίντεο, ενημερώνεσαι, και πολλά άλλα. Εξάλλου, μπορει κάποιος ελεύθερα να μην μοστράρει ποτέ το πρόσωπό του (τη... φάτσα του, δηλαδή) εκεί μέσα, στο απρόσωπο και αχανές διαδικτυακό ''τοπίο''. Άσχετα βέβαια από το γεγονός πως η μαζική υστερία που έχει καταλάβει τον κόσμο ανά την Υφήλιο με τις selfie, μας καλεί (έστω και έμμεσα), μας υποβάλλει δηλαδή -όσους ακόμη αντιστεκόμαστε στο να εμφανίσουμε την εικόνα μας-, να βγάλουμε και εμείς μία...σέλφι, που θα μας επιβεβαιώσει μέσα από τα like και τα ποικίλα σχόλια: ''τόσοι άλλοι το έκαναν, το κάνουν καθημερινά και κατά κόρον, γιατί να αποτελώ εγώ εξαίρεση;'', σκέφτεται κάποιος εναπομείνας...α-φωτογράφητος, που βλέπει τους άλλους να τον έχουν ξεπεράσει στο ανταγωνιστικό πεδίο των φεισμπουκικών -''on camera'' εμφανίσεων. Αυτών που, αν μη τι άλλο, τονώνουν, υποτίθεται, την αυτοπεποίθησή μας.
 
 
Τέλος πάντων, το ενδιαφέρον όμως ειναι πως στην πορεία, και ενώ η ΚΥΡΙΟΛΕΚΤΙΚΗ σημασία του Facebook ως 'φατσοβιβλίου' έχει χαθεί, η ΜΕΤΑΦΟΡΙΚΗ πράγματι ισχύει: γιατί αργά ή γρήγορα, άμεσα ή έμμεσα, από τα ποστ μας, τα σχόλιά μας, τη διεπίδραση μας με άλλα μέλη (π.χ. την αποδοχή αιτημάτων φιλίας ή τη διαγραφή / μπλοκάρισμα σε υπάρχοντες ''φίλους''), από το είδος των φωτογραφιών που δημοσιεύουμε, γενικά από την όλη ''φεισμπουκική'' μας συμπεριφορά, ακόμη κι όταν δεν αποκαλύπτεται η...ΦΑΤΣΑ μας, αποκαλύπτεται το (αληθινό) ΠΡΟΣΩΠΟ του καθενός μας.
 
 
Του κάθε μέλους, ξεχωριστά: ανιχνεύονται, έστω και επισφαλώς, στοιχεία του χαρακτήρα μας, της προσωπικότητάς μας, αλλά και συνολικά οι συμπεριφορές ανά μεταβλητές όπως η ηλικία, η κοινωνική τάξη, η χώρα καταγωγής των μελών κτλ. Εκεί τελικά πιστοποιείται ότι τα σάιτ Κοινωνικής Δικτύωσης δεν αποτελούν απλώς μία μικρογραφία της (έξω) κοινωνίας: γιατί στον βαθμό που η δι-ανθρώπινη επαφή πλέον ειναι σε σημαντικό μέρος της ηλεκτρονική, ο -φαινομενικά- εικονικός τρόπος επικοινωνίας ''φυσικοποιείται'' τελικά: καλώς ή κακώς δηλαδή -προφανώς, κακώς-, οι σχέσεις μας θα διυλίζονται όλο και περισσότερο μέσα από τα δαιδαλώδη κανάλια του Ίντερνετ. Και άρα, τα σόσιαλ μίντια τελικά (θα) ειναι η ίδια η κοινωνία. Και εκεί θα αναμετρώνται οι ιδέες και οι φορείς τους: εμείς οι άνθρωποι. Και το πραγματικό πρόσωπό μας αναδύεται μέσα από τα αχανή ''ηλεκτρονικά'' βάθη, ειδικά σε στιγμές θυμού, οργής, και κάθε συναφούς οριακής συναισθηματικά κατάστασης: όπως συμβαίνει δηλαδή και εκτός υπολογιστή. Όπως συνέβη και στην περίπτωση του ''φίλου'' που με διέγραψε επειδή ''παρατήρησα'' τα σχόλιά του για τους Πόντιους: η αφορμή για το κείμενο που διαβάζετε.
Αλλά ας μην το μακρύνουμε. Μιλάμε για το αληθινό ''πρόσωπό'' μας. Και βέβαια όπου ''πρόσωπο'': Face , στα αγγλικά.
Πράγματι τελικά: ορθώς ονομάζεται FACE-Book. Από τη ''φάτσα'' (έστω την απεικόνισή της σε images) φτάνουμε κάποτε στο ''πρόσωπο''. Στην ουσία, στο ποιον του καθενός μας.

ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΝΕΑ

ΣΑΝ ΣΚΕΨΗ

  • 1
  • 2
  • 3
  • 1
  • 2
  • 3
  • 1
  • 2
  • 3